دکتر الهه شیردل متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران

آبآوردنزانوچیست؟

آب آوردن زانو چیست؟

آب آوردن زانو چیست؟

وجود مقداری مایع در زانوهای انسان یک امر کاملا طبیعی است و وجود آن الزامی می باشد، زیرا این مایع از اصطکاک استخوان‌ها روی یکدیگر جلوگیری می‌کند و سبب می‌شود که آن‌ها چرخش بهتری در هنگام حرکت داشته باشند. اما بعضی اوقات تجمع این مایع به‌مقدار زیاد اطراف زانو، باعث بروز مشکلی به‌ نام آب آوردن زانو (Knee effusion) می‌شود.

آب آوردن زانو یعنی چه؟

افیوژن زانو هنگامی رخ می‌دهد که اطراف مفصل زانو مایعی زائد جمع شود و تورم زانو را به‌همراه داشته باشد. حال شاید برایتان سوال پیش آید که دلیل آب آوردن زانو از چیست که در پاسخ باید گفت علت مختلفی را برای این مشکل می‌توان درنظر گرفت که بعضی آن‌ها شامل آسیب‌دیدگی، بیماری‌های زمینه‌ای، ضربه و … هستند.

همه چیز درباره طب فیزیکی

علائم آب آوردن زانو چیست؟

با صرف نظر از اینکه آب آوردن زانو در اثر چیست باید گفت که آب آوردن زانو علائم یکسانی دارد که شدت آن‌ها در افراد مختلف متفاوت خواهد بود. از همین رو در این بخش به پاسخ سوال علائم اب اوردن زانو چیست می‌پردازیم تا با آن‌ها آشنا شوید و در صورت مشاهده هریک از آن‌ها مراحل درمان را پیش بگیرید.
•    تورم: هنگامی که زانوی آسیب‌دیده را با زانوی سالم مقایسه کنید، می فهمید که پوست اطراف زانوی آسیب‌دیده ورم کرده است که این مورد زانو با درد نیز همراه است.
•    مشکل در حرکت دادن زانو: به‌ دلیل جمع شدن آب در داخل مفصل زانو، شما در خم کردن زانو با مشکل رو به رو خواهید شد و هنگامی که که زانوی خود را خم کنید درد زیادی را احساس خواهید کرد.
•    ناپایداری مفصل زانو: گاهی اوقات اب اوردن زانو به غضروف‌ها و رباط‌ های زانو آسیب وارد می‌کند و همین موضوع سبب می‌شود که مشکلاتی همچون خالی کردن زانو، پیچ‌خوردگی و قفل‌شدگی زانو را تجربه کنید.
•    خون مردگی: گاهی اوقات آب آوردن زانو موجب ایجاد خون مردگی اطراف زانو می‌شود که این خون مردگی می‌تواند ناشی از ضربه و آسیب‌های این چنینی ایجاد شود و در ادامه آب آوردن زانو را نیز به‌همراه داشته باشد.
ش    گرم و قرمز شدن زانو: گاهی اوقات قسمتی از زانو که دچار ورم شده است گرم و قرمز می‌شود که این مورد می‌توانند نشان‌هنده آب آوردن زانو باشند.
•    خشکی زانو: اگر به مشکل آب آوردن زانو دچار شده باشید، نمی‌توانید به ‌درستی زانوی خود را خم و راست کنید. همچنین تجمع مایعات در بین مفاصل، خیلی دردناک خواهد بود و همین موضوع باعث می‌شود که از شدت درد نتوانید به ‌درستی راه بروید.

علت ورم و آب آوردن زانو چیست؟

صدمه و آسیب دیدن

آب آوردن زانو در اثر ضربه از رایج ترین دلایلی است که می‌توان به آن اشاره کرد. در حقیقت آسیب دیدن هر قسمت از زانو موجب تجمع مایع اضافی در آن قسمت از مفصل خواهد شد.

عفونت

اگر زانوی شما عمل جراحی شود یا به ‌دلیل آسیب‌دیدگی زخمی روی آن به‌ وجود آید، امکان عفونت کردن وجود دارد. البته بعضی اوقات ضعف و سیستم‌ایمنی ضعیف نیز موجب عفونت در زانو می‌شوند که نتیجه نهایی این اتفاقات، اب اوردن زانو خواهد بود.

روماتیسم مفصلی

از دیگر مواردی که می‌توان به آن در پاسخ به سوال اب اوردن زانو به چه علت است اشاره کرد، بیماری روماتیسم مفصلی خواهد بود. این بیماری با درد، تورم، خشکی و قرمزی همراه است. این بیماری یک بیمای خودایمن محسوب می شود و موجب التهاب در مفاصل و آب آوردن زانو می‌شود.

آرتروز

افرادی که به مشکل آرتروز مبتلا هستند، اغلب آب آوردن زانو و متورم شدن آن را تجربه می‌کنند. درواقع باید بدانید که در صورتی که آرتروز به‌ دلیل مشکلات سیستم ایمنی باشد، آب آوردن زانو با التهاب مزمن همراه خواهد بود که این مورد درد و سختی بسیار زیادی خواهد داشت.

آیا آب آوردن زانو خطرناک است؟

سوالی که ممکن است برای هر فردی پیش آید این است که از آیا آب آوردن زانو خطرناک است یا آب آوردن زانو چه خطراتی دارد؟ که باید گفت این عارضه با درد شدید همراه خواهد بود و در بغضی از مواقع موجب تشکیل کیست در پشت زانو نیز خواهد شد، بنابراین نباید نسبت به آن بی‌توجه بود، زیرا امکان دارد مشکل ساز باشد.

نحوه تشخیص آب آوردن زانو

برای تشخیص افیوژن زانو معمولا کارهایی از جمله معاینات فیزیکی، آزمایشات تصویربرداری و ارزیابی آزمایشگاهی مایع در مفصل انجام می‌شود. همچنین ممکن است تاریخچه پزشکی و دیگر معاینات لازم که می‌توانند مربوط به آب آوردن زانو باشند نیز انجام شود تا پزشک تشخیص درستی از بیماری و دلیل آن داشته باشد.