دکتر الهه شیردل متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران

تاثیرفیزیوتراپیدربیماریاماس

تاثیر فیزیوتراپی در بیماری ام اس

فیزیوتراپی به عنوان یک روش مؤثر برای افراد مبتلا به ام اس شناخته می‌شود. توصیه می‌شود که فیزیوتراپی در صورت وجود مشکلات خاص یا علائم مستمری که بر فعالیت‌های روزمره، تحرک و استقلال فرد تأثیر می‌گذارد، مورد استفاده قرار گیرد. این روش درمانی برای هر سطح ناتوانی کارآمد است، به خصوص در مراحل پیشرفته علائم جسمی یا بهبود وضعیت بیماری.
فیزیوتراپی اقدامات متنوعی را شامل می‌شود، از جمله تمرینات برای تقویت عضلات، بهبود راه رفتن (نحوه حرکت)، تعادل و هماهنگی. همچنین، در فیزیوتراپی از آموزش استفاده از وسایل کمکی حرکتی نظیر عصا، واکر و ویلچر نیز بهره می‌گیرند.

فیزیوتراپی حتی در مراحل اولیه درمان ام اس مفید است و می‌تواند به شما کمک کند

یاد بگیرید چگونه با تغییرات در بدن خود سازگار شوید و آن را حمایت کنید.
از تشدید علائم جلوگیری کنید.
قدرت و استقامت بدن خود را افزایش دهید.
توانایی خود را پس از عود بیماری بهبود بخشید.

با مشاوره یک متخصص فیزیوتراپی، شما می‌توانید بهتر درک کنید که با پیشرفت بیماری، بدن شما چگونه تغییر خواهد کرد. فیزیوتراپیست شما به شما کمک خواهد کرد تا به این تغییرات آماده شوید و در بهبود یا حفظ یک سبک زندگی سالم کمک کند. شما می توانید همین حالا جهت رزرو نوبت و مشاوره با خانم دکتر الهه شیردل با شماره تماس های زیر تماس بگیرید.

02188053707

09911207511

علائم مشخص کننده ابتلا به بیماری ام اس متنوع هستند

افسردگی و مشکلات روحی

یکی از شایع‌ترین نشانه‌های بیماری ام اس، افسردگی و مشکلات روحی می‌باشد. از افرادی که سابقه بیماری ام اس در خانواده یا اطرافیان خود را دارند، توصیه می‌شود که از کارها و فعالیت‌های استرس‌زا دوری کرده و به محیط آرامش برآیند. افرادی که در دوران کنکور با استرس زیادی مواجه هستند، ممکن است احتمال ابتلا به بیماری ام اس در آنها افزایش یابد.

بی‌اختیاری در دفع مواد غذایی

افراد مبتلا به بیماری ام اس ممکن است برای دفع ادرار و مدفوع به صورت بی‌اختیار دچار مشکل شوند. فیزیوتراپی ممکن است به بهبود کنترل بی‌اختیاری در این زمینه کمک کند.

اختلال در گفتار و بلعیدن غذا

بیماران ام اس ممکن است با مشکلات بلعیدن غذا مواجه شوند و گفتار آن‌ها نسبت به حالت سالم خود تغییر کند.

تضعیف بینایی

ضعیف شدن یک یا هر دو چشم، یا حتی دور بینی و یا نزدیک‌بینی نیز ممکن است علائم بیماری ام اس باشند.

احساس خستگی در طول شبانه‌روز

افراد مبتلا به بیماری ام اس ممکن است حتی بدون انجام فعالیتی در طول روز، احساس خستگی کنند، که این احساس متفاوت از حالت عادی آن‌ها است. این علامت، در کنار سایر نشانه‌های ام اس، ممکن است نشان دهنده ابتلا به این بیماری باشد.

اختلال در حرکت

اختلال در حرکت و حفظ تعادل از شایع‌ترین و دشوار‌ترین نشانه‌های بیماری ام اس است. در موارد پیشرفته‌تر بیماری، فرد نمی‌تواند بدون کمک حرکت کند و یا وظایف خود را به طور مستقل انجام دهد.

احساس سوزن‌سوزن شدن در بدن

خواب رفتن دست‌ها و پاها به مدت طولانی و احساس سوزن‌سوزن شدن در دست از نشانه‌های ابتدایی بیماری ام اس می‌باشد.

درد‌های مزمن عضلانی

فرد ممکن است درد‌های مزمنی در عضلات خود احساس کند که با گذشت زمان تشدید می‌شود.

 

 

مزایای فیزیوتراپی در درمان بیماری ام اس

عدم عود بیماری ام اس به کمک فیزیوتراپی

فیزیوتراپی به عنوان یک روش موثر در بهبود بیماران مبتلا به ام اس شناخته می‌شود. این درمان با تمرینات تقویتی، بهبود تعادل و آموزش راه‌های بهتر حرکتی، می‌تواند علائم بیماری ام اس را کاهش دهد. به کمک جلوگیری از افزایش علائم و ارتقاء کیفیت زندگی، فیزیوتراپی نقش مهمی در عدم عود بیماری ام اس ایفا می‌کند. این رویکرد توسط فیزیوتراپیست‌ها با توجه به نیازهای هر بیمار، برنامه‌های تمرینی خاصی تدوین می‌شود.

بهبود عملکرد عضلانی

فیزیوتراپی به بیماران مبتلا به ام ‌اس کمک می‌کند عملکرد عضلانی خود را بهبود بخشند. تمرینات انجام شده در این درمان باعث افزایش قدرت عضلات و بهبود تعادل و کنترل حرکتی می‌شوند. این کمک می‌کند که بیماران در کارهای روزمره‌شان بهتر عمل کنند و استقلال بیشتری به دست آورند.

کاهش خستگی و افزایش انرژی

بیماران مبتلا به ام‌اس معمولاً از خستگی شدید رنج می‌برند که می‌تواند بر کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر منفی بگذارد. فیزیوتراپی، به بیماران کمک می‌کند تا انرژی بیشتری داشته باشند و از خستگی کاسته شود. با تمرین منظم و مراقبت‌های فیزیوتراپی، بیماران می‌توانند روزهای پرانرژی‌تری را تجربه کنند.

بهبود روحی و افزایش رضایتمندی

بیماری ام‌اس می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر روحیات بیماران بگذارد. استفاده از فیزیوتراپی به عنوان یک درمان تکمیلی می‌تواند بهبود روحی و رضایتمندی بیماران را افزایش دهد. فعالیت‌های فیزیکی منظم و تمرینات انجام شده در فیزیوتراپی، باعث آزادسازی هورمون‌های خوش‌بینی می‌شود که در بهبود وضعیت روحی بیماران تأثیرگذار هستند.

نحوه استفاده از وسایلی نظیر عصا، ویلچیر و واکر به کمک جلسات فیزیوتراپی عصبی

استفاده هوشمندانه از وسایل کمکی نظیر عصا، ویلچر، و واکر در جلسات فیزیوتراپی عصبی، برای بهبود بیماری ام‌ اس، یک راهکار مؤثر است. در این جلسات، فیزیوتراپیست با توجه به نیازهای هر بیمار، نحوه صحیح استفاده از این وسایل را به او آموزش می‌دهد. عصا به عنوان یک وسیله حمایتی در حالت راه رفتن مورد استفاده قرار می‌گیرد، و ویلچیر و واکر برای افزایش استقلال و تسهیل در حرکت‌های روزمره به‌کار می‌روند. این وسایل با کمک فیزیوتراپی، به بیماران ام‌اس کمک می‌کنند تا با اطمینان بیشتر و کمترین مشکل، به فعالیت‌های روزانه خود ادامه دهند و کیفیت زندگی‌شان را بهبود بخشند.


توصیه‌های کلی در خصوص درمان ام ‌اس

 با فیزیوتراپی باید به صورت مداوم و بلند مدت انجام شود تا بهترین نتایج را برای بیماران به ارمغان آورد. مشارکت فعال و مداوم در فیزیوتراپی، نقش حیاتی در کاهش علائم بیماری ام‌اس ایفا می‌کند. آگاهی از علائم بیماری و استفاده مناسب از راهکارها و شیوه‌های مدیریتی اساسی است. این دانش نه تنها به افراد کمک می‌کند تا علائم بیماری را بهتر کنترل کنند، بلکه آن‌ها را به شناخت بیشتری از توانایی‌های خود برساند. آموزش نقش اساسی در موفقیت جلسات فیزیوتراپی ایفا می‌کند.

برای مشاوره و جلوگیری از پیشرفت بیماری مورد نظر، میتوانید با خانم دکتر شیردل تماس بگیرید:

تلفن: 02188053707
تلفن همراه: 09911207511

با دنبال کردن صفحه اینستاگرام خانم دکتر الهه شیردل، می‌توانید از مطالب آموزنده بیشتری بهره‌مند شوید.

@dr.elahe.shirdel.clinic