شاکویوتراپی

شاک ویو تراپی

شاک ویو تراپی یک روش درمانی است که از امواج صوتی برای بهبود بافت‌های آسیب‌دیده استفاده می‌کند. این امواج صوتی می‌توانند جریان خون را افزایش داده و التهاب‌ها را کاهش داده و به تسریع روند بهبود کمک کنند. این روش درمانی برای درمان انواع گسترده‌ای از آسیب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، زمانی که به یک مرکز فیزیوتراپی مراجعه می‌کنید و تشخیص می‌شود که شاک ویو تراپی مناسب است، مقداری ژل بر روی ناحیه دردناک ماساژ داده می‌شود. سپس از دستگاه شوک ویو تراپی استفاده می‌شود که شامل یک هند پیس با پرتابه حرکتی سریع است که توسط یک کمپرسور کنترل می‌شود. این پرتابه انرژی را به اپلیکاتور منتقل می‌کند تا امواج ضربه‌ای شعاعی ایجاد کند که سپس در بدن پخش و جذب می‌شود. فرکانس و فشار این امواج قابل تنظیم است.

این درمان با امواج شوک کالیبره شده به هدف قرار دادن بافت‌های آسیب‌دیده باعث ایجاد حفره‌های حباب‌های کوچک در بافت می‌شود که سپس متراکم شده و جریان خون، فعالیت سلول‌های بنیادی و آنزیم‌های کاهنده درد را در ناحیه تحت درمان تحریک می‌کند. استفاده از امواج شوک منجر به تسکین درد پس از درمان و همچنین تحریک نرمال‌سازی و بازسازی طولانی‌مدت بافت می‌شود. این امواج ضربه‌ای به کاهش درد از طریق ایجاد ماده P و کاهش حسگرهای درد کمک می‌کنند. به طور کل، در شاک ویو تراپی، بدن بافت‌های آسیب‌دیده را بازسازی کرده و اثرات زیر را به همراه دارد:

• کاهش درد احساس شده توسط رشته‌های عصب.
  • افزایش گردش خون در بافت‌های نرم اطراف.
  • تحریک فرایند بهبودی ناشی از فعال‌سازی سلول‌های بنیادی.
  • بهبود جریان خون و نئوواسکولاریزاسیون.
  • افزایش فاکتورهای رشد.
  • مزانشیمی بیشتر در سلول‌های بنیادی.
  • تحریک متابولیسم.