دکتر الهه شیردل متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران

آیانشستنزیادسلامتیرابهخطرمیاندازد؟

آیا نشستن زیاد سلامتی را به خطر می اندازد؟

آیا نشستن زیاد سلامتی را به خطر می اندازد؟

شواهد زیادی نشان دهنده عوارض زیاد نشستن هستند که باعث بروز مشکل در بدن می شوند. هر گونه نشستن طولانی مدت مانند پشت میز یا جلوی صفحه نمایش می تواند برای شما مضر باشد. حتی اگر در حد معقولی فعالیت دارید، ساعت ها نشستن چه در حال خواندن کتاب، چه کار با کامپیوتر یا تماشای تلویزیون، عضلات خم کننده ران و مفاصل را سفت می کند. این رویداد بر راه رفتن و تعادل اثر می گذارد.

عوارض زیاد نشستن

تحقیقات نشان داده است که نشستن طولانی مدت با تعدادی از نگرانی های سلامتی ارتباط مستقیم دارد. هنگام نشستن، انرژی کمتری نسبت به زمان ایستادن یا حرکت مصرف می شود که باعث ایجاد عوارضی از جمله افزایش فشار خون، قند خون بالا، افزایش چربی، درد کاهش می یابد. به نظر می رسد نشستن های طولانی خطر مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی و سرطان را افزایش می دهد.

تاثیر زیاد نشستن بر کمر درد

کمردرد متداول ترین عارضه مرتبط با فعالیت های شغلی می باشد و بر اساس نظر محققین، افراد پشت میز نشین بیشتر در معرض این عارضه قرار می گیرند. وضعیت نشستن فشار بسیار زیادی به عضلات پشت، گردن و ستون فقرات وارد می کند و اگر خم شوید این فشار بیشتر می شود.
نشستن طولانی مدت برای ساختار ستون فقرات ضرر دارد، و فرد باید پس از بیست و پنج دقیقه تا نیم ساعت بعد از نشستن طولانی چند قدم راه برود یا ورزش های کششی انجام دهد.
به دنبال یک صندلی با ویژگی های ارگونومیک قابل تنظیم مثل بازوهای چند منظوره، تکیه گاه کمر، لغزنده صندلی و تنظیم ارتفاع باشید. هنگامی که روی یک صندلی راحت و به خوبی تنظیم شده ویژه نیازهای فردی خود می نشینید، این امکان را می دهد که صندلی را به دلخواه خود تنظیم کنید.

چگونه از عوارض پشت میز نشستن کم کنیم؟

•    به جای نشستن در اتاق با همکاران خود برای جلسات قدم بزنید در طول مدت مکالمات تلفنی راه بروید و حرکات کششی انجام دهید.
•    سعی کنید در طول روز پیوسته ننشینید و چند بار از پشت میز بلند شوید.
•    اگر پشت میز کار می کنید، میز ایستاده را امتحان کنید.

تأثیر حرکت حتی حرکت آرام می تواند تاثیر گذار باشد. برای شروع، کالری بیشتری می سوزانید. که این امر امکان دارد باعث کاهش وزن و افزایش انرژی شود.

عوارض طولانی نشستن روی صندلی

خیلی از ما مشکلات و بیماری‌هایی داریم که آنها را به ژن‌های بد، رژیم غذایی نا مطلوب یا احتمالا محیط زیست نسبت می‌دهیم. اما اگر درک خوبی از تاثیرات فیزیولوژیکی نشستن طولانی داشته باشید خواهید فهمید که رفتارهای روتین ما نیز می‌تواند نقش زیادی در به وجود آمدن مشکلات و کاهش سلامتی ما داشته ‌باشد. در ادامه، برخی عوارض جانبی که به علت نشستن طولانی روی صندلی در درازمدت تجربه کنید را می گوییم:

ضعیف شدن عضلات بدن، از شایع ترین عوارض طولانی نشستن روی صندلی

نشستن طولانی روی صندلی در طول روز موجب شل شدن و تضعیف عضلات بدن، به خصوص عضلات میانی و پایین تنه می‌شود.  بدون پاهای قوی و باسن، پایین تنه ما نمی‌تواند هنگام نشستن یا هنگام راه رفتن و پریدن، بدن را ثابت نگه دارد و در معرض آسیب قرار می‌گیرد. اگر از عضلات بدن خود استفاده نکنید و از آنها کار نکشید در نهایت عضلات شما ضعیف می‌شوند.

افزایش وزن

همه ما می دانیم که یک سبک زندگی غیرفعال باعث افزایش وزن می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که نشستن طولانی‌مدت موجب کاهش فعالیت لیپوپروتئین لیپاز (LPL) می‌شود که تأثیر منفی بر توانایی بدن برای سوزاندن چربی دارد. این امر موجب افزایش ذخایر چربی و استفاده از کربوهیدرات‌ها (به ‌جای چربی) برای سوخت می‌شود و در نتیجه، بدن حتی با مصرف یک رژیم غذایی کم کالری نیز به افزایش چربی ادامه می‌دهد.

درد مزمن بدن

هر چه مدت طولانی‌تری بنشینید و این وضعیت ادامه پیدا کند، احتمال اینکه درد مزمنی را در قسمت هایی ااز جمله گردن، شانه‌ها، پشت، باسن و پاها تجربه کنید، بیشتر می‌شود. کمردرد یک مشکل سلامتی رایج در ایالات متحده است و یکی از متداول ‌ترین ناتوانی‌های شغلی به حساب می آید. بیش از 50 درصد از بزرگسالان آمریکایی (125 میلیون) به ‌نوعی مشکل درد اسکلتی عضلانی – درد در ناحیه کمر، سیاتیک، گردن، مفاصل و همچنین سایر بیماری‌ها و عارضه‌های مرتبط مبتلا هستند.