انگشتماشهایچیست؟

انگشت ماشه ای چیست؟

انگشت ماشه ای یکی از دلایل درد دست بوده که خودش را به طور کلیک و قفل شدگی دردناک انگشتان در حالت خم شدن نشان می دهد.
دلیل این بیماری ضخیم شدن غلاف تاندونی است به طوری که حرکات تاندون داخل غلاف به سختی صورت می گیرد و گاها گیر کرده و قفل می شود.
در مراحل ابتدایی بیمار ممکن است تنها دردی در محل اتصال انگشت به کف دست داشته باشد. در این مرحله تشخیص بیماری سخت است.
در مراحل پیشرفته تر انگشت گیر می کند. به این معنی که وقتی بیمار می خواهد انگشت خم کرده خود را صاف کند با یک گیر رو به رو می شود.
با کمی فشار گیر رد می شود و انگشت هم صاف می گردد. در حین صاف کردن انگشت ممکن است یک صدای تقه احساس و یا شنیده شود.
در مراحل باز هم پیشرفته تر گیر به راحتی رفع نمی شود. بیمار باید از دست دیگرش کمک بگیرد تا با فشار انگشت را صاف کند. در حیت صاف کردن انگشت ممکن است بیمار احساس ناراحتی و درد کند.
در مراحل کاملا پیشرفته انگشت به هیچ عنوان صاف نمی شود. در معاینه این بیماران معمولا یک برآمدگی در محل اتصال انگشت به کف دست لمس می شود.

این اختلال در خانم ها و در سنین میانسالی بیشتر دیده می شود اگر چه می تواند حتی کودکان را نیز درگیر کند.
دلیل آن می تواند به دلیل انجام کارهای تکراری با دست، بیماری دیابت و کم کاری تیروئید هم باشد. امکان دارد حتی در همراهی با بیماری های روماتیسمی مثل روماتیسم مفصلی و نقرس رخ دهد.
انگشت شست بیشترین انگشتی است که درگیر این اختلال می شود و به دنبال آن انگشت حلقه و انگشت وسط بیش از دیگر انگشتان می توانند درگیر شوند.
در معاینه این بیماران معمولا یک برجستگی در محل اتصال انگشت به کف دست احساس میشود.
ایجاد برجستگی یا نودول در مسیر تاندون خم کننده انگشت باعث گیر کردن برجستگی در حین حرکت تاندون و در نتیجه بروز علائم بیماری میشود.
علت تریگر فینگر یا انگشت ماشه ای گیر کردن تاندون خم کننده یا فلکسور انگشت در حین عبور از تونل بافتی است که در کف دست قرار دارد. دلیل این گیر بوجود آمدن یک برجستگی در تاندون است.
وقتی بیمار انگشت خود را خم و راست میکند تاندون باید از داخل غلاف و تونل بافتی که مثل حلقه ای دور تاندون را گرفته رد شود.
وجود برجستگی در قسمتی از تاندون باعث میشود تا عبور آن از درون تونل با مشکل رو به رو شده و در آن گیر کند.
در حین خم کردن انگشت به دلیل اینکه قدرت عضلات خم کننده انگشت بالا است این توده از درون تونل عبور میکند و انگشت خم میشود ولی در حین صاف کردن انگشت چون قدرت عضلات باز کننده انگشتان کمتر است امکان دارد بیمار نتواند به راحتی انگشت را صاف کند.
علائم انگشت ماشه ای
•    احساس درد در پایین انگشت یا شست دست.
•    دردناک بودن خم و راست کردن انگشتان.
•    قفل شدن انگشتان در هنگام خم شدن.
•    التهاب و تورم انگشتان درگیر.
•    وجود برآمدگی در اطراف انتهای انگشت و در نزدیکی کف دست.
•    ناتوانی در راست کردن انگشتان ( بطوری که فرد باید از دست دیگر برای صاف کردن انگشتان استفاده کند ).

چه کسانی به انگشت ماشه ای مبتلا می‌شوند؟

کشاورزان، کارگران صنعتی و نوازندگان بیشتر به بیماری انگشت ماشه ای مبتلا می‌شوند زیرا آن‌ها انگشت و شست خود را زیاد حرکت می‌دهند.

آیا انگشت ماشه ای می تواند بیش از یک انگشت را تحت تأثیر قرار دهد؟

بله، می تواند بیشتر از یک انگشت را تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه معمولا از یک انگشت شروع می شود.

آیا انگشت ماشه ای یک بیماری دائمی است؟

باید بگوییم نه، با درمان مناسب، اغلب افراد بهبود یافتن علائم انگشت ماشه ای را تجربه خواهند کرد.

آیا این عارضه  می تواند خود به خود از بین برود؟

در برخی موارد، علائم انگشت ماشه ای امکان دارد بدون مراجعه به پزشک بهبود یابد، اما بهتر است برای بهبودی سریع تر به دنبال درمان آن باشید.

آیا درمان های خانگی برای انگشت ماشه ای وجود دارد؟

در حالی که اقدامات مراقبتی در منزل مانند استراحت و تمرینات دستی وجود دارد، مشورت با یک پزشک متخصص در این زمینه توصیه می شود.

این مقاله را نیز مطالعه کنید