دررفتگیدنبالچهچیست؟

دررفتگی دنبالچه چیست؟

علائم دررفتگی دنبالچه بسیار شبیه به علائم شکستگی و یا آسیب های دنبالچه هستند و نمی توان بدون عکس برداری و بررسی دقیق آن ها را از همدیگر تشخیص داد. به همین علت است که شما نمی توانید به طور قطعی و با توجه به علائم دررفتگی را تشخیص دهید.
استخوان دنبالچه در انتهای ستون فقرات و دقیقا بالای باسن قرار دارد و به همین علت اگر دچار هر گونه آسیبی شود، اولین نشانه علامت آن ایجاد درد در این قسمت است.
شاید لازم باشد بدانید در حقیقت این استخوان دنبالچه است که موجب ایجاد تعادل در زمان نشستن می شود و همچنین تاندون ها، رباط ها و ماهیچه های بسیار زیادی از کنار آن می گذرند و به همین دلیل این استخوان کوچک بسیار مهم و حیاتی است و آسیب ها و بیماری های آن نیز باید هرچه سریع تر درمان شود.
کوکسیداینیا و یا درد دنبالچه، دردی است که در انتهای ستون فقرات درست در بالای قسمت باسن ایجاد می شود و درد آن در هنگام خم و راست شدن کمر و یا نشستن ایجاد می شود و یا افزایش می یابد. این درد امکان دارد به دلیل آسیب دیدگی مستقیم دنبالچه مثل شکستی و یا در موارد نادر دررفتگی آن ایجاد شود و یا این که به دلیل مشکلات دیگری از جمله معاینات مقعدی، مشکلات گوارشی، مشکلات احشائی، بدخیمی ها، مشکلات پوستی مختلف در قسمت باسن و دنبالچه و انحنای غیر طبیعی ستون فقرات مانند اسکولیوز ایجاد شود

دلایل ایجاد دررفتگی دنبالچه

در بیشتر موارد، دررفتگی دنبالچه به دنبال وارد شدن ضربه بسیار محکم به دنبالچه به وجود می آید. برای مثال، زمانی که فردی بر روی باسن خود با شدت زیاد فرود می آید، به دنبالچه فشار زیادی وارد می شود که می تواند موجب دررفتگی و یا شکستگی آن شود.
آسیب پذیری استخوان دنبالچه مثل استخوان های دیگر با افزایش سن، افزایش خواهد داشت و به همین علت در صورتی که سن بالایی دارید، باید بیشتر مراقب باشید.
البته همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم، امکان دارد که هیچ در رفتگی وجود نداشته باشد زیرا شما اصلا نمی توانید در رفتگی را با دیگر آسیب ها و یا شرایط  خاص تشخیص دهید.
برای مثال، در خانم ها قاعدگی می تواند باعث ایجاد درد در قسمت دنبالچه باشد. همچنین در سه ماه آخر بارداری نیز به دلیل این که جنین رشد بسیار زیادی دارد، ممکن است که با رشد نوزد، شکم دیگر جا نداشته باشد و به همین دلیل به دنبالچه و لگن فشار هایی را وارد کند و این فشار ها موجب بروز درد و دیگر علائم دررفتگی دنبالچه شود.
حرکات مکرر در قسمت دنبالچه و یا بیماری ها و آسیب دیدگی های مفاصل نیز می توانند موجب ایجاد درد دنبالچه شوند و به در کل شما نمی توانید هیچ کدام از این موارد را از یکدیگر تشخیص دهید. همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، فقط متخصص طب فیزیکی و یا ارتوپدی آن هم با بررسی آزمایش های تصویر برداری می تواند آسیب را به شکل قطعی تشخیص دهد.
عفونت ها از دیگر علت هایی هستند که می توانند باعث ایجاد درد در ناحیه استخوان دنبالچه شوند که بسیار خطرناک هستند و باید هرچه سریع تر شناسایی و درمان شوند.

خواندن این مقاله به شما توصیه می شود

درمان دررفتگی دنبالچه

بسته به این که چه عاملی موجب ایجاد درد دنبالچه شده باشد، درمان نیز دارای تفاوت هایی است. برای درمان دررفتگی دنبالچه، در ابتدا از روش های سنتی و کم تهاجمی تر مثل روش سنتی جا اندازی استخوان استفاده می کنند تا بتوانند استخوان را در جای خود قرار دهند که متخصص طب فیزیکی در این نوع جااندازی غیر جراحی تجربه و تبحر کافی دارند. و سپس اگر این روش ها تاثیر گذار نبودند، امکان دارد که پزشک به شما انجام جراحی را پیشنهاد کند.
برای ان جراحی معمولا لازم است که بیمار را بی هوش کنند. در موارد دیگر می توان با بی حسی های موضعی قوی نیز این عمل را انجام داد.
بعد از بی هوش کردن بیمار و یا بی حس کردن ناحیه، جراحی شروع می شود و هدف از آن جااندازی و بازگرداندن دنبالچه به جای درست است. همچنین گاهی اوقات با توجه به شرایط، امکان دارد که نیاز باشد قسمتی از دنبالچه و یا تمامی آن برداشته شود که به این عمل کوکسیژکتومی گفته می شود.

بعد از جراحی، درد سریعا قطع نمی شود و ممکن است که باز هم زمانی طول بکشد تا درد به طور کامل از بین برود. پس از جراحی لازم است که برای کاهش درد تا زمان بهبودی کامل، قرص های مسکن استفاده کنید و از درمان های دیگری از جمله گرما درمانی و یا ماساژ درمانی استفاده کنید تا در آخر بهبودی کامل ایجاد شود.