شاکویوتراپییاشوکدرمانیچیست؟

شاک ویو تراپی یا شوک درمانی چیست؟

شاک ویو تراپی یک شیوه درمان است که از امواج صوتی برای کمک به ترمیم بافت آسیب‌دیده استفاده می‌کند. امواج صوتی می‌تواند به بهبود جریان خون و کاهش التهاب کمک کند و می‌تواند روند بهبود را سریع تر کند. به طور کلی شاک ویو تراپی برای درمان طیف گسترده ای از آسیب‌ها استفاده می‌شود. برای مثال زمانی که به فیزیوتراپی مراجعه می‌کنید و فیزیوتراپ تشخیص می‌دهد که منشأ درد شما کجاست و به این نتیجه می‌رسد که شاک ویو تراپی روش درمانی مناسبی است که باید استفاده شود، کمی ژل روی قسمت دردناک می زند. پس از آن از دستگاه شاک ویو تراپی استفاده می‌کند. این دستگاه شامل یک هند پیس است، هند پیس دارای یک پرتابه با حرکت سریع است که توسط یک کمپرسور کنترل می‌شود. این پرتابه انرژی را به اپلیکاتور منتقل می‌کند تا امواج ضربه ‌ای شعاعی ایجاد کند که سپس در بدن پخش شده و جذب بدن خواهد شد. فرکانس و فشار امواج را می‌توان تنظیم کرد. این درمان بافت آسیب‌دیده شما را با امواج شوک کالیبره شده خاص مورد هدف قرار می‌دهد که حباب‌های کوچک حفره‌ای در بافت ایجاد می‌کند که سپس می‌ترکد و جریان خون، فعالیت سلول‌های بنیادی و آنزیم‌های کاهش‌دهنده درد را در قسمت تحت درمان تحریک می‌کند. استفاده از امواج شوک باعث کاهش درد پس از درمان و همچنین تحریک نرمال‌سازی و بازسازی طولانی‌مدت بافت می‌شود. امواج ضربه‌ای درد را تا حدی از طریق ایجاد ماده P و تحریک بیش از حد حسگرهای درد کاهش می‌دهد. به طور کلی در شاک ویو درمانی بدن خود بافت‌های آسیب‌دیده را بازسازی می‌کند و در نتیجه تاثیرات زیر را به همراه دارد:

•    بهبود جریان خون و نئوواسکولاریزاسیون
•     کاهش درد احساس شده توسط رشته‌های عصب.
•    افزایش فاکتورهای رشد.
•    سلول‌های بنیادی مزانشیمی بیشتر.
•    تحریک متابولیسم
•    افزایش گردش خون در بافت‌های نرم اطراف.
•    تحریک فرایند بهبودی ناشی از فعال‌سازی سلول‌های بنیادی.

چگونه شاک ویو تراپی به بهبود بیماری کمک می‌کند؟

در اصل امواج ضربه‌ای که در شاک ویو مورداستفاده قرار می‌گیرد، پالس‌های صوتی کوتاهی هستند که می‌توانند به آب و بافت نرم نفوذ کنند. امواج ضربه‌ای در خارج از بدن در هند پیس ایجاد می‌شود و با استفاده از ژل اولتراسوند به بدن مراجعه کننده منتقل می‌شود و در آنجا تأثیری هدفمند بر روی قسمت های دردناک دارد. امواج شوک، امواج صوتی هستند که با افزایش جریان خون و شکستن بافت اسکار، التیام را تحریک می‌کنند. امواج شوک توسط یک دستگاه تولید شده به وسیله یک دستگاه دستی به قسمت آسیب‌دیده ارسال می‌شود. درمان اغلب 3-5 دقیقه در هر جلسه طول می‌کشد و هر ۵ روز به مدت سه تا پنج جلسه با نظر پزشک متخصص طب فیزیکی انجام میشود.

شاک ویو درمانی توسط چه کسانی انجام می‌شود؟

شاک ویو تراپی توسط متخصصین طب فیزیکی انجام می‌شود .این درمان برای بیماران، تا حدود زیادی بدون خطرات و عوارض جانبی است. درمان به‌ صورت سرپایی انجام می‌شود و بنابراین می‌تواند بدون اختلال در زندگی روزمره انجام شود بلافاصله بعد از آن، بیماران می‌توانند به کار های روزمره خود ادامه دهند.

مراقبت‌های بعد از شاک ویو تراپی:

بعد از یک جلسه درمانی می‌توانید بلافاصله آن را ترک کنید. اگر ناراحتی ادامه داشت، مصرف منظم داروهای مسکن، مثل پاراستامول، اشکالی ندارد، اما از مصرف هرگونه NSAID مثل ایبوپروفن خودداری کنید، زیرا امکان دارد در تاثیر درمان اثر منفی بگذارد. همچنین باید از یخ درمانی برای کاهش درد یا حساسیت خودداری شود؛ زیرا این نیز می‌تواند در تاثیرگذاری درمان اختلال ایجاد کند. شما می‌توانید بلافاصله پس از درمان رانندگی کنید و می‌توانید به فعالیت‌های نرمال روزانه خود مانند کار و ورزش سبک ادامه دهید.
در حالت کلی توصیه می‌شود که تا ۴۸ ساعت بعد از یک جلسه از ورزش‌های شدید یا سنگین خودداری کنید. پس از آن، می‌توانید فعالیت‌های عادی و رژیم ورزشی درمانی خود را شروع کنید. اغلب بیماران پس از درمان، تسکین درد فوری را تجربه می‌کنند. بااین‌حال، در عرض2  تا ۴ ساعت پس از درمان، برخی از افراد امکان دارد کمی حساسیت در ناحیه تحت درمان را تجربه کنند که باید قابل ‌تحمل باشد و محدودکننده نباشد.
در آخر شاک ویو تراپی یک روش درمانی است که در آن از یک اپلیکاتور برای هدایت “موج‌های ضربه‌ای” شعاعی به قسمتی از بدن که تحت درمان قرار می‌گیرد استفاده می‌شود.در اصل شاک ویو تراپی یک درمان تاثیرگذار و غیرتهاجمی برای بافت‌های نرم آسیب‌دیده، به‌ویژه تاندون و فاسیای پلانتارفاسیا محسوب می شود که آسیب به حالت مزمن غیر التیام یافته می‌رسد.

شاک ویو تراپی برای کدام بیماری ها کاربرد دارد؟

•    بورسیت هیپ
•    اسپلینت ساق پا