دکتر الهه شیردل متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران

صافیکفپادرکوکان

صافی کف پا در کودکان

صافی کف پا در کوکان

بعضی نوزادان معمولا با اختلال مادرزادی صافی کف پای صاف و قوس طبیعی کف پا ممکن است تا سن ۷ الی ۱۰ سالگی نیز ایجاد نشود. در این مقاله به بررسی علت و شیوه درمان کف پای صاف در کودکان خواهیم پرداخت.
در یک بررسی آماری نشان داده شد که %۵۴ کودکان در سن ۳ سالگی کف پای صاف داشتند. در حالی که این میزان در ۶ ساله ها %۲۴ بود. %۲۰-۱۵ بزرگسالان درجاتی از صافی کف پا دارند که اغلب بدون علامت است.


صافی کف پا در کودکان به دلیل این که استخوان ها و مفاصل آنها هنوز انعطاف پذیر است، بسیار متداول است. صافی کف پا در بیشتر کودکان وجود دارد که بین سنین سه تا شش سالگی رفع می‌شود، اگر بعد از این سن صافی کف پا همچنان وجود داشت باید از روش‌های فیزیوتراپی که شامل کشش عضلات پشت ساق پا، تقویت عضلات بین استخوانی کف پا و عضلات جلوی ساق پا و بهبود انعطاف پذیری مفاصل کف پاست، کمک بگیرد به هیچ عنوان بدون مشورت متخصص طب فیزیکی در کودکان اقدام به درمان این اختلال نکنید.
تجویز کفی طبی و دمپایی طبی و کفش طبی مناسب در زمان تشخیص، و اموزش ورزشهای کششی و تقویتی و اصلاح پترن راه رفتن بصورت صحیح در حیطه طب فیزیکی و توانبخشی میباشد.

انواع کف پای صاف

سه نوع کف پای صاف در انسان ها وجود دارد. دانستن نوع صافی کف پای فرزندتان به شما و پزشک کمک می کند راحت ترین درمان صافی کف پا را برای او در نظر بگیرید.

– کف پای صاف انعطاف پذیر

تقریبا تمام کودکانی که کف پای آن ها صاف است، پاهای هایپرموبل یا با انعطاف پذیری بالایی دارند. این حالت همراه با احساس ناخوشایند نیست، موجب از کار افتادگی نمی شود، نیاز به درمان ندارد و هر دو کف پا را درگیر می کند.

– صافی انعطاف پذیر و تاندون کوتاه

بسیار کم در کودکان اتفاق می افتد، هر دو پا را تحت تاثیر قرار می دهد و باعث درد و از کار افتادگی پا در کودک می شود.

– صافی خشک

این مدل صافی از انواع صافی های دیگر کمتر دیده می شود. افرادی که مشکلات استخوانی پا دارند، اغلب به آن مبتلا می شوند. از هر ۴ نفری که این نوع صافی کف پا را دارد، ۱ نفر دچار درد و از کار افتادگی می شود. در نیمی از موارد، هر دو پا به این شکل است.
توجه داشته باشید بیشتر کودکان خردسال کف پای صافی دارند که به آن عارضه کف پای صاف قابل انعطاف گفته می‌شود. زمانی که کودک می‌ ایستید کف پایش صاف دیده می‌شود. اما وقتی که کودک پایش را بلند می‌کند قوس کمی نشان داده می شود. در اکثر موارد با بالا رفتن سن کودک قوس کف پایش نیز تکمیل می شود.

این مقاله را درباره فلج بل مطالعه کنید

عوارض کف پای صاف

اگر چه صافی کف پا تنها یک اختلال مربوط به پا به نظر می رسد، پاهای صاف مجموعه ای از مشکلات را در قسمت های دیگر بدن مانند قوزک، زانو ها و لگن ایجاد کرده و آن ها را از فرم طبیعی خود خارج می کنند. برخی از مشکلات احتمالی عبارت اند از:
•    درد مفاصل
•    نوک پایی راه رفتن
•    رشد ضعیف پا
•    ضعف و خستگی عضلات
•    الگوی غلط راه رفتن
کف پای صاف بیشتر از همه در کودکان زیر هفت سال مشکل ساز می شود. اگر کودک شما هنوز به این سن نرسیده است، پاهایش به مقدار زیادی غضروف دارد.
مانند قسمت نرمی که در سر بوده و بعدا سفت شده، غضروف پا هم با گذشت زمان نرمی اش را از دست داده و به استخوان تبدیل می شود. این مساله بدین معنا است که اگر کودک حین رشد استخوانی اش درست راه نرود، شکل و روند رشد پا با مشکل مواجه می شود.

صافی کف پا تا چه سنی قابل درمان است؟

صافی کف پا در کودکان به علت این واقعیت که استخوان ها و مفاصل آنها هنوز انعطاف پذیر است، بسیار زیاد است. صافی کف پا در بیشتر کودکان وجود دارد که بین سنین سه تا شش سالگی برطرف می‌شود، اگر بعد از این سن صافی کف پا همچنان وجود داشت باید از روش‌های فیزیوتراپی که شامل کشش عضلات پشت ساق پا، تقویت عضلات بین استخوانی کف پا و عضلات جلوی ساق پا و بهبود انعطاف پذیری مفاصل کف پا است، کمک بگیرد.

 

علائم صاف بودن کف پا در کودکان

•     بد راه رفتن کودک
•     درد پا، ساق یا زانو
•     انحراف پاشنه پا به سمت خارج در حالی که کودک می ایستد.
•    مشکل در پوشیدن کفش و ساییدگی نا متقارن کفش ها
•    کاهش انرژی در فعالیت های فیزیکی