طبفیزیکیچیست؟

طب فیزیکی چیست؟

درد یکی از متداول ترین دلایلی است که افراد برای آن به دنبال درمان های پزشکی هستند. این درد فعالیت‌های روزانه شما را کاهش می دهد و باعث افزایش افسردگی و استرس می‌شود. دردی که درمان نشود، احتمال ابتلا به دیگر مشکلات سلامتی از قبیل بیماری‌های قلبی، عفونت‌های تنفسی و کاهش تحرک را هم زیاد می کند. متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی که به آنها فیزیاتریست یا پزشک PM&R (Physical Medicine and Rehabilitation physicians) نیز گفته می‌شود، علل این درد‌های را تشخیص داده و یک برنامه درمانی کامل تهیه می‌کنند. این پزشکان دارای تخصص پزشکی گسترده‌ای برای کمک به مراجعه کنندگان مبتلا به طیف گسترده ای از انواع مختلف دردها هستند که امکان دارد در هر سنی به وجود آید.

در این ادامه این مقاله می‌خواهیم این تخصص پزشکی و کاربردهای آن را توضیح دهیم.
متخصص طب فیزیکی و توانبخشی (PM&R) با عنوان فیزیاتریست یا پزشکی توا‌نبخشی هم شناخته می‌شود. این متخصصین با هدف تقویت و بازگرداندن توانایی عملکردی و کیفیت زندگی برای افرادی که دارای اختلالات فیزیکی یا ناتوانی‌هایی فعالیت دارند که بر مغز، نخاع، اعصاب، استخوان‌ها، مفاصل، رباط‌ها، ماهیچه‌ها و تاندون‌ها تأثیر می‌گذارند. بر خلاف سایر تخصص‌های پزشکی که بر درمان پزشکی تمرکز می‌کنند، اهداف فیزیاتریست به حداکثر رساندن استقلال بیماران در فعالیت‌های روزمره زندگی و بهبود کیفیت زندگی است.
متخصصان طب فیزیکی در طراحی برنامه‌های درمانی جامع و بیمار محور تخصص دارند و اعضای جدایی‌ ناپذیر تیم مراقبتی هستند. آنها از درمان‌های پیشرفته و همچنین آزمایش‌شده برای به بالاتر بردن عملکرد و کیفیت زندگی مراجعه کنندگان خود استفاده می‌کنند، بیمارانی که امکان دارد در سنین مختلف از نوزادی تا سنین بالا را شامل شوند.

فیزیاتریست کیست؟

به متخصصین طب فیزیکی و توانبخشی در اصطلاح فیزیاتریست نیز می‌گویند. متخصصین این رشته پس از به پایان رساندن دوره پزشکی عمومی، دوره تخصص پزشکی فیزیکی و توانبخشی را گذرانده‌اند. این افراد توانایی طراحی برنامه‌های تخصصی و جامع درمانی باتوجه ‌به مشکلات موجود و به شکل خصوصی و منحسر به فرد برای هر مراجعه کننده دارند.

کاربردهای طب فیزیکی و توانبخشی چیست؟

در کل، پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی:

•    می‌توانند مراجعه کنندگان را در هر سنی را درمان کنند.
•    تمرکز درمان را روی عملکرد افراد می‌گذارند.
•    درد ناشی از آسیب، بیماری یا وضعیت ناتوان‌کننده را تشخیص داده و درمان می‌کنند.
•    یک برنامه درمانی یا پیشگیرانه را تنظیم و مدیریت می‌کنند.
•    می‌توانند تیمی از متخصصان پزشکی شامل فیزیوتراپ، درمانگر شغلی و دیگر پزشکان را برای بهینه‌سازی مراقبت از بیمار مدیریت کنند.
•    با دیگر پزشکان مانند پزشکان مراقبت‌های اولیه، متخصصان مغز و اعصاب، جراحان ارتوپد و بسیاری دیگر باشد، همکاری دارند.
•    فرد را به طور کامل درمان می‌کنند نه اینکه فقط یک مشکل یا یک قسمت از بدن را تحت درمان قرار بدهند.

روش های تشخیصی در طب فیزیکی

متخصصین طب فیزیکی با آموزش گسترده خود، درمان‌های لازم را برای بهبود درد و پیشگیری از ناتوانی بیشتر ارائه می‌دهند. در اولین قرار جلسه شما، پزشک در مورد سابقه پزشکی و خانوادگی با شما صحبت می‌کند تا در مورد آنچه ممکن است باعث به وجود آمدن مشکل شود اطلاعات بیشتری به دست آورد.
شما همچنین باید هدف خود را برای درمان بیان کنید، چه ازبین‌بردن کمردرد باشد چه تقویت عملکرد عضلانی. متخصصان طب فیزیکی به شما کمک می‌کنند تا مشکلات شخصی که شما را از داشتن یک زندگی کامل باز می‌دارد برطرف کنید.
در صورت نیاز برای تشخیص، پزشک ممکن است آزمایشاتی مثل رادیوگرافی (تصویربرداری با اشعه ایکس)، مطالعات هدایت عصبی و تست نوار عصب و عضله (الکترومیوگرافی) را برای شناسایی علت مشکل انجام دهد. پزشکان طب فیزیکی و توانبخشی به سلامت کلی شما نگاه می‌کنند نه اینکه یک علائم یا بیماری به خصوصی را مورد درمان قرار دهند.

همه چیز درباره صافی کف پا در کودکان

تفاوت متخصص طب فیزیکی با متخصص ارتوپدی چیست؟

متخصص پزشکی فیزیکی، پزشکی است که در زمینه طب فیزیکی و توانبخشی (PM&R) آموزش‌ دیده است. متخصص این رشته جراح نیست. متخصصان طب فیزیکی معمولا بعد از انجام جراحی ارتوپدی و درمان‌های دیگر و همکاری با درمانگران دیگر از جمله فیزیوتراپیست و کار درمانگر، برنامه‌های توانبخشی را برای بیماران تنظیم و مدیریت می‌کنند. آنها همچنین برای توانبخشی بیماران بعد از صدمات، پس از سکته مغزی و دیگر مشکلات عصبی مانند اختلالات تعادل، مشکلات دهلیزی یا دیگر مشکلات ناتوانی فعالیت می‌کنند.