دکتر الهه شیردل متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران

فوایدفیزیوتراپیچیست؟

فواید فیزیوتراپی چیست؟

فواید فیزیوتراپی چیست؟

 امکان دارد برای هر فردی سوال باشد که فواید فیزیوتراپی چیست و چه نقشی در بهبود درد و درمان بیماری ها و اختلالات دارد ، در این مقاله مفهوم فیزیوتراپی، مزایای فیزیوتراپی و کاربرد های فیزیوتراپی را به شما خواهیم گفت.
فیزیوتراپی یکی از کارهای بسیار حساس و مهم ، دارای بررسی اولیه ، تشخیص ، برنامه ریزی درمانی ، مداخلات و ارزیابی است که برای بهره مندی از فواید فیزوتراپی لازم است فیزیوتراپی توسط یک فیزیوتراپیست ماهر و متخصص انجام شود.
فیزیوتراپی یک روش درمانی مناسب است که با استفاده از آن می توان بیماری های گوناگونی را بهبود داد. همچنین مزایای فیزیوتراپی بسیار زیاد و خطر آن بسیار کم می باشد.
به کمک درمان با فیزیوتراپی می توان به افراد با سنین متفاوت که به دلایل مختلفی از جمله مجروحیت ، بیماری و … توانایی حرکتی خود را از دست داده اند کمک کرد تا مثل گذشته توانایی جسمی خود را بدست بیاورند.
به غیر از فیزیوتراپ ها ، پزشکان هم معتقدند که فیزیوتراپی روش درمانی بسیار کم خطر می باشد و بعد از بروز مشکل در افراد فیزیوتراپی را به آن ها پیشنهاد می دهند.

فیزیوتراپی چیست؟

فیزیوتراپی شاخه ای علم پزشکی و شیوه ای برای درمان اختلالات و بیماری های اسکلتی ، ماهیچه ای و عصبی است. از مهم ترین اهداف و فواید فیزیوتراپی می توان به جلوگیری و درمان بیماری ، توانبخشی و بالا رفتن سطح سلامت بیماران و جامعه اشاره کرد.
فیزیوتراپیست ها از روش های درمانی متنوعی برای درمان بیماری ها و بهبود مشکلات جسمی استفاده می کنند. درمان دستی ، تمرینات ، آموزش نرمش های مخصوص ، الکتروتراپی ، لیزر پرتوان و شاک ویو  از جمله این تکنیک ها می باشند که با استفاده از این ها به مراجعه کننده کمک می کنند تا سلامتی خود را به دست آورد.

کاربرد فیزیوتراپی و بیماری های قابل درمان با فیزیوتراپی؟

درمان با فیزیوتراپی در مقایسه با جراحی و دیگر روش های درمانی کم هزینه تر و مطمئن تر می باشد که اثرگذاری زیادی در درمان مشکلات ناشی از بیماری ها دارد. همچنین مزایای فیزیوتراپی بیشتر از مزایای دیگر روش های درمانی است.  بعضی از این مشکلات و اختلالات قابل درمان با این روش عبارتند از :
•    فلج مغزی ، سکته مغزی ، ام اس ، پارکینسون و سایر بیماری های مغز و اعصاب
•    بیماری ها و اختلال های اسکلتی و عضلانی همانند اسپوندیلیت آنکیلوزان ، سندرم تونل کارپال، تاندونیت ها ، بورسیت ها و …
•    بیماری های مرتبط با روماتیسم از قبیل آرتریت روماتوئید ، آرتروز ، فیبرومیالژیا و دیگر بیماری های مربوط به روماتیسم 
•     بیماری های مادرزادی از جمله فلح اطفال ، فلج بلز ، دیستروفی عضلانی دوشن ، میلومننگوسل و
•    مشکلات ارتوپدی مثل شکستگی استخوان ، توانبخشی پس از جراحی ارتوپدی ، جراحی و تعویض مفصل و …
کاربرد و فواید فیزیوتراپی بسیار گسترده می باشد به طوری ای که در بیشتر موارد می توان از فیزیوتراپی استفاده کرد. امروزه حتی در درمان اختلال ها و بیماری های ریوی و قبلی نیز از فیزیوتراپی استفاده می شود.
بعد از انجام جراحی های سخت بدن بیمار دچار مشکلاتی می شود که می توان با استفاده از فیزیوتراپی در مدت زمان کوتاهی این گونه مشکلات و اختلالات پس از جراحی را کاهش داد.

درمان روماتیسم مفصلی

فواید فیزیوتراپی و تاثیر فیزیوتراپی در درمان؟

•    کاهش درد و از بین بردن درد
 استفاده از روش های تحریک الکتریکی ( الکتروتراپی ) یا فراصوتی در فیزیوتراپی علاوه بر کاهش درد موجب افزایش توان ماهیچه ها و عملکرد مفصل ها می شود. این روش از درمان باعث پیشگیری از بازگشت درد می شود.
•    بهبود توان حرکتی 
چنانچه مشکلاتی در حرکت کردن ، راه رفتن و ایستادن دارید ، فیزیوتراپی کمک می کند تا توانایی جسمی برای حرکت کردن ، ایستادن و راه رفتن را بدست آورید.
•    پیشگیری از جراحی
 در بعضی از اختلالات و جراحت ها می توان از فیزیوتراپی جهت از بین بردن درد و درمان آن استفاده کرد که در صورت تاثیر گذاری دیگر نیازی به جراحی نمی باشد. همچنین انجام فیزیوتراپی پس از جراحی موجب می شود تا جراحت زودتر بهبود یابد و بیمار سریع تر به وضعیت نرمال قبل از عمل جراحی برگردد.
•    رفع مشکلات جسمی بعد از سکته مغزی 
سکته مغزی عوارض زیادی دارد که یکی از این عوارض از دست دادن قدرت و عملکرد نرمال جسمی می باشد که به کمک فیزیوتراپی سکته مغزی می توان بخش هایی از بدن که ضعیف شده اند را قوی کرد تا اثر کمتری بر حرکات و زندگی روزمره بیمار داشته باشد. بهبود وضعیت جسمی بعد از سکته مغزی یکی از مزایای فیزیوتراپی می باشد.