دکتر الهه شیردل متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران

نحوهصحیحنشستنپشتمیز

نحوه صحیح نشستن پشت میز

نحوه صحیح نشستن پشت میز

یکی از مهم‌ترین دلایل کمردرد و گردن درد، قرار دادن بدن در وضعیت نامناسب است. شما باید در هنگام خوابیدن، ایستادن و نشستن، مراقب موقعیت بدن خود بوده و آن را در حالت مناسبی قرار دهید تا فشار کمتری را به ستون فقرات وارد نمایید. بیشتر افراد به دلایل گوناگون شغلی در طول روز ساعات زیادی را پشت میز سپری می‌کنند. دانش‌آموزان یا دانشجویان هم زمان زیادی را به مطالعه یا کار با کامپیوتر اختصاص می‌دهند و تمام این مدت بر روی صندلی و پشت میز خود نشسته‌اند. اگر با نحوه صحیح نشستن پشت میز  آشنایی نداشته باشید، ممکن است آسیب زیادی به ستون فقرات خود وارد نمایید. شاید این مورد در جوانی مشکلات زیادی برایتان به وجود نیاورد، اما در مدت طولانی و  با بالارفتن سن تغییراتی را در ستون فقرات و شکل مهره‌ها ایجاد کرده و باعث آسیب و ایجاد مشکلات مفصلی و عضلانی می‌شود. در این مقاله قصد داریم در مورد شیوه صحیح نشستن پشت میز صحبت کنیم و اطلاعاتی در رابطه با ارتفاع صندلی، وضعیت میز، موقعیت مناسب مانیتور و میزان استراحت موردنیاز، در اختیارتان قرار دهیم. با ما همراه باشید.

انتخاب  میز و صندلی مناسب

قبل از این‌که بخواهیم نحوه صحیح نشستن پشت میز را یاد بگیریم، ابتدا باید میز و صندلی مناسبی برای خود انتخاب کنیم. نکاتی که باید در خرید صندلی به آن توجه داشته باشیم، عبارتند از:
قابلیت تنظیم : اگر مدت زیادی پشت میز می‌نشینید، صندلی خود را به طوری انتخاب کنید که قابلیت تنظیم ارتفاع را داشته باشد. علاوه بر این، شما باید بتوانید زاویه پشتی صندلی را با نشیمنگاه تنظیم و هماهنگ کرده و آن را تنظیم نمایید. زاویه بین پشتی صندلی با تشک نشیمنگاه باید حداقل ۹۵ تا ۱۱۰ درجه باشد.
اندازه نشیمنگاه : نکته دیگری که باید به آن توجه کنید، عرض صندلی است. عرض صندلی باید به اندازه‌ای باشد که کفل و ران‌هایتان به راحتی بر روی آن قرار گیرد. افرادی که وزن بالاتری دارند و پهنای بدنشان بیشتر است، باید از صندلی‌هایی با عرض بیشتر استفاده کنند.  عمق صندلی شما نیز باید به گونه‌ای باشد که در هنگام نشستن، فضای بین لبه صندلی تا زیر زانوها به اندازه یک مشت بسته فاصله داشته باشد. به این معنی که زانوهایتان باید به اندازه یک مشت جلوتر از لبه صندلی قرار گیرد.
تشک نشیمنگاه : سفتی یا نرمی تشک هم از دیگر مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. تشک نشیمنگاه نباید خیلی نرم یا خیلی سفت باشد. علاوه بر این، لبه جلوی تشک باید گرد و نرم باشد تا در هنگام نشستن باعث احساس ناراحتی نشود.   
پشتی صندلی : عرض پشتی صندلی لازم است حداقل ۳۶ سانتی‌متر بوده و مطابق با حالت طبیعی ستون فقراتتان طراحی شده باشد. پس، مهم است که به این نکته توجه داشته باشید که پشتی صندلی ۱۵ تا  ۲۰ سانتی‌متر از پایین، یک قوس محدب به سمت بیرون داشته باشد و کمی بالاتر، به سمت داخل کشیده شود. مناسب ترین اندازه برای ارتفاع پشتی صندلی نیز بین ۵۰ تا ۸۲ سانتی‌متر است.  
دسته‌های صندلی : اگر با کامپیوتر کار می‌کنید، بهتر است از صندلی‌های دسته‌دار با دسته قابل تنظیم استفاده نمایید. دسته‌های باید متناسب با میز کار شما باشند و اجازه تغییر حالت بر روی صندلی و تحرک لازم را به کاربر بدهند.

نکاتی درباره گودی کمر

نکته ای که باید برای انتخاب میز به آن توجه داشته باشید، عبارتند از:

•    ارتفاع سطح میز قابل تنظیم باشد.
•    فضای زیر میز که پا در آن قسمت قرار می‌گیرد، اندازه مناسبی داشته باشد.
•    سطح میز به قدر کافی بزرگ باشد تا تمامی وسایل مورنیاز به طور کامل بر روی آن جا شود.
دقت داشته باشید، لوازمی که زیاد استفاده می‌کنید را در نزدیکی خود قرار دهید تا برای دسترسی به آن لازم نباشد مدام بر روی میز خم شوید و کمر خود را در حالت‌های بدی قرار دهید
استراحت را فراموش نکنید!
یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید، زمان استراحت است. اگر  مجبور هستید به طور طولانی در یک جا بشینید، حتما این نکته را به یاد داشته باشید. نشستن طولانی‌مدت در گردش خون بدن باعث ایجاد خلل شده و عوارض متعددی را در پی دارد.  بنابراین، پیشنهاد می‌کنیم هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه یک بار، به مدت ۲ دقیقه حرکات کششی انجام دهید و خود را کمی جابجا کنید. پس از هر یک ساعت کار، ۵ تا ۱۰ دقیقه استراحت کنید. چند قدم در آن مکان راه بروید و پاها، گردن، بازو و مچ دست را حرکت دهید. به طور کلی باید بگوییم، مدت طولانی بدن خود را در موقعیت ثابت قرار ندهید.