دکتر الهه شیردل متخصص طب فیزیکی و توانبخشی تهران

گودیکمرچیست؟

گودی کمر چیست؟

گودی کمر چیست؟

گودی کمر منحنی داخل ستون فقرات است که در کمر رخ میدهد. گودی کمر معمولاً علائمی ایجاد نمی کند. اما اگر زیاد باشد امکان دارد موجب درد  و یا علائمی شود و در مواردی نیاز به جراحی داشته باشد.

لوردوز یا گودی و قوس بیش از حد کمر وضعیتی است که در آن ستون فقرات داخلی بدن دچار انحنا می شود. ستون فقرات به طور عادی دارای انحنا است که میزان آن بسیار کم است و به عملکرد درست ستون فقرات کمک می کند. این انحنای طبیعی به دلیل شکل قرار گیری مهره هایی که ستون فقرات را تشکیل می دهند، ایجاد شده است.چنانچه این انحنای ستون فقرات افزایش یابد، در این صورت فشار یا کشش زیادی بر روی دیگر قسمت های ستون فقرات اعمال می شود و در نتیجه ایجاد درد می کند.

علت ها و دلایل گودی کمر

سندرمی وجود دارد با عنوان سندرم ضربدری تحتانی که در آن عضلات اطراف لگن، سفت شده و یا ضعیف و یا کشیده می شوند. تمامی این حالت ها باعث عدم توازن ماهیچه ای می شوند. عضلاتی که بیشتر سفت می شوند، شامل عضلات صاف کننده ی تنه، عضلات خم کننده ی ران (خصوصا عضله ی ایلیوسواس) می باشند. این عضلات نیازمند کشش هستند.
عضلاتی که اغلب ضعیف و کشیده می شوند، شامل عضلات شکمی (راست شکمی، مورب داخلی و مایل خارجی) و عضلات باز کننده ی مفصل ران (همسترینگ و گلوتئوس ماکسیموس) می شوند.

علائم و نشانه ها

اکثرا افرادی که به گودی کمر مبتلا هستند، علامتی به غیر از انحنای زیاد ستون فقرات ندارند. دیگر علائم گودی کمر که امکان دارد با توجه به شدت انحنا ایجاد شوند، شامل موارد زیر می شوند:

•    درد کمر
•    چنانچه فرد به مشکلاتی علاوه بر قوس زیاد کمر دچار باشد، در این صورت ممکن است دیسپلازی پیشرفته ی ران، دیستروفی عضلات و یا مشکلات عصبی- عضلانی را تجربه کنند.
•    درد ممکن است تا ناحیه ی پاها کشیده شود.
•    تغییرات درروده و مثانه، هرچند نادر است.

بیشتر، گودی و قوس زیاد کمر توسط معاینات فیزیکی تشخیص داده می شود. اغلب به منظور تعیین شدت دقیق انحنای کمر، از اشعه ی X و یا تصویربرداری MRI ستون فقرات استفاده می شود.
MRI یا سی تی اسکن همچنین هر گونه تاثیرات عصبی که انحنای ستون فقرات ایجاد می کند را نشان می دهد.
میزان انحنای ستون فقرات مانند درجه بندی زاویه اندازه گیری می شود. زاویه ی انحنا و همچنین علایم موجود، تعیین می کند که کدام شیوه درمانی برای شما مناسب است.

چه عواملی باعث ایجاد گودی زیاد کمر می‌شود؟

تونوس و کشیدگی عضلانی و اضافه وزن 

امکان دارد ماهیچه‌های شما کشیدگی طبیعی مناسبی نداشته باشند، یا امکان دارد وزن اضافی در اطراف قسمت میانی خود داشته باشید که این موجب می‌شود عضلات قسمت پایین کمر شما این وضعیت را بیش‌ازحد جبران کند، سفت شود و ستون فقرات را از حالت طبیعی خارج کند. وزن اضافی می‌تواند از اضافه چربی شکم یا چاقی ناشی شود. زنان بیشتر در سه ماهه دوم و سوم بارداری دچار اختلال گودی کمر می‌شوند. و معمولا، کمر پس از زایمان به حالت عادی برمی‌گردد. دقیقا مثل مسئله‌ی اضافه وزن، ضعف یا کشیدگی بیش از حد عضلات همسترینگ می‌تواند موجب شیب لگن شود که زاویه لگن را تغییر می‌دهد و باعث زیاد شدن گودی کمر می‌شود. نشستن برای ساعت‌های طولانی، مثل کار در اداره یا هنگام رانندگی، می‌تواند باعث سفت شدن عضلات در قسمت تحتانی کمر شود که می‌تواند ستون فقرات را از تراز وسط خارج کند.

ورزش و کفش

موارد ابتلا به گودی کمر، بیشتر در شناگران و ژیمناستیک کاران دیده می‌شوند، همچنین در خانم‌هایی که بیشتر کفش پاشنه بلند می‌پوشند.

 

شرایط و بیماری‌های مرتبط

یک تغییر ساختاری در ستون فقرات امکان دارد بر اثر بیماری‌ها و شرایطی از قبیل پوکی استخوان (تضعیف استخوان‌ها) یا اسپوندیلولیستزیس (لغزش مهره‌ها) نیز به وجود بیاید که در آن مهره‌های ستون فقرات به هم ریخته می‌شوند و یا دیسک‌ها را مختل می سازد و یا در عملکردهای عصبی طبیعی اختلال ایجاد می‌کند.

خواندن این مقاله به شما پیشنهاد می شود

ستون فقرات افرادی که گودی کمر دارند، معمولاً در قسمت پایین کمر کمی بیشتر از حالت عادی به سمت داخل فرو رفته است. این مشکل باید در مراحل اولیه درمان شود تا نیازی به عمل جراحی برای درمان و از بین بردن درد نباشد.
کلینیک طب فیزیکی و توانبخشی دکتر الهه شیردل، با بررسی قوس کمر و علائم فرد، بهترین خدمات را در راستای کاهش گودی کمر ارائه می دهد.